سلام سلام:)

شاید خیلی از شماها از خوندن خودتون از اول مهر تا الان که چندماه گذشته و یک نیمسال تحصیلی طی شده راضی نباشین.شاید خیلیاتون انتظار داشتین که بهتر بخونین و الان خیلی مسلط تر از اینی که هستین باشین. میدونم که خیلی از شماها الان که دارین اینو میخونین حرفمو تایید میکنین. از این بدتر اینکه الان یه احساس نگرانی و عذاب وجدان دارین از وضعیت موجودتون.

حالا کم کم موضوع رو باز میکنیم.میخوام بهتون بگم که قسمت زیادی از این نگرانی نابجاست و اصلا نباید اینطور باشه!

ببینین دوستای گلم،همونطور که میدونین بازه زمانی تلاش برای کنکور حدودا نه ماهه اس که به طور رسمی از اول مهرماه کنکوریها شروع میکنن به تلاش کردن و درس خوندن برای کنکور.این 9 ماه رو مشاورین و موسسه های برتر در زمینه کنکور میان برنامه ریزی میکنن.همه این برنامه های استاندارد رو که شما ببینین و بررسی کنین سبک و متد مشابهی داره.

از چه نظر مشابه؟ یعنی همه یه بازه هایی دارن که درسها به صورت مبحث به مبحث خونده میشن و آزمون از اون مباحث مطرح میشه و بعدا بازه های زمانی مرور دارن و به تکرار مباحث قبلی پرداخته میشه.این مبحثی خوندن ها و مرور کردن ها توی همه آزمون ها و برنامه های استاندارد وجود داره و همه جا چندین بار هر مبحثی تکرار میشه.

خب حالا من از شما یه سوال دارم: هدف از این مرور ها و تکرار ها چیه؟؟ چرا نیومدن از همون اول مهر شروع کنن درس به درس برنامه ریزی کنن و پیش برن تاااا برسیم به کنکور؟ اصلا چرا از اول مهر شروع میکنیم به خوندن؟چرا بعد از عید شروع نمیکنیم؟ یا چرا وقتی اول مهر شروع میکنیم کنکور رو بهمن ماه برگزار نمیکنن؟؟

جواب همه این سوالات برمیگرده به بحثی که میخوام براتون بگم و اون بحث به طور خلاصه دو کلمه اس: "افزایش تسلط"

یه کنکوری از اول مهر که شروع میکنه به تلاش کردن،ازش انتظار میره که تسلطش کم کم توی مباحث مختلف بالا بره.آزمون های مختلف از مباحث مختلفی طرح میشه و اون فرد روی همه مباحث به تسلط نسبی میرسه.دقت کنین عرض کردم تسلط نسبی نه 100درصد! بعد از چند آزمون مبحثی آزمون های نیمه جامع رو داریم که مرور مباحث قبلی هست.توی این آزمون ها هم هدف افزایش تسلط نسبی هست.باز هم ما نمیخوایم تا این مرحله تسلط یه کنکوری100 درصد بشه! بعد از این آزمون باز هم فرصت های مرور و افزایش تسلط داریم و بعد از چند بار تکرار و افزایش تسلط نزدیک میشیم به موعد کنکور اصلی و تا اون موقع انتظار داریم فرد به تسلط خوبی نزدیک به 100 رسیده باشه.

اگه توی آزمون های مبحثی انتظار از داوطلب رسیدن به تسلط 100درصد بود خب اصلا آزمون های مرور معنایی نداشت.میومدیم توی بازه زمانی کوتاه به تسلط کامل میرسیدیم و بعد هم کنکور رو زود میدادیم میرفت پی کارش! اما در واقعیت میدونیم که اینکار نشدنیه و چندین بار مرور و تکرار لازمه تا تسلط خوب کسب بشه.

پس آی دوستای عزیز،دوستانی که فکر میکردین الان باید شما 100درصد مطالب رو بلد میبودین و چون الان بلد نیستین دیگه فکر میکنین دیر شده و دست از تلاش برنداشتین،هنوز فرصت باقیست و از الان باید تلاشتون جانانه تر باشه چون وقت افزایش تسلطه و روز به روز قراره بهتر و بهتر درسهاتونو یاد بگیرین.

شاید خیلی از شماها بگین اینقد گذشته و دیگه وقت نیست.باید خدمتتون عرض کنم که مخالفم.

به سه دلیل هنوز وقت هست و این زمان باقیمونده تا کنکور به مراتب از این مدتی که گذشته پراهمیت تره و میشه خیلی بیشتر مسلط شد به درسها.

1-      وقتی ماها برای اولین بار یه درسی رو میخونیم خیلی باید روش وقت بذاریم تا اونو یاد بگیریم. ولی وقتی برای دفعات بعدی اون رو میخونیم و مرور میکنیم خیلی سریع تر کارمون پیش میره و میبینیم خیلی زودتر اون مبحث رو خوندیم. تو این مدت هم تقریبا درسهارو برای بار اول میخوندیم و وقت زیادی ازمون میگرفتن.اما الان دیگه برای اونها وقت کمتری لازمه صرف کنین و توی این مدت باقیمونده میتونین خیلی سریع مباحث زیادی رو بخونین و مرور کنین.

2-      از مهرماه تا کنکور فاصله زمانی زیاده و امکان فراموشی مطالبی که میخونیم هست.یعنی یه بخشی از مطالب خونده شده مون تا کنکور از یادمون میره و لازمه دوباره مرورشون کنیم.برای همین توی ماههای اول بازدهی نسبتا کم بود.اما از الان به بعد تقریبا به کنکور نزدیک تر میشیم و احتمال فراموشی کمتره.درسهایی که توی ماههای آخر میخونیم معمولا تا کنکور یادمون میمونه و بازدهی مطالعه بالاتر خواهد بود.

3-      توی این مدت باقیمونده بازه های زمانی طلایی ای داریم که میشه خیلی ازشون استفاده کرد.عید نوروز یکی از این زمانهاست که خیلی میشه پیشرفت کرد توش و واقعا برای افزایش تسلط فرصت خوبیه.ماه های اردیبهشت و خرداد هم از علاوه بر مزیت فاصله کم با کنکور که اشاره شد از نظر افزایش ساعت مطالعه و میزان بالای تلاش اهمیت خیلی زیادی داره که باعث میشه فرصت استثنائی ای باشه برای پیشرفت.

با این سه دلیل عرض میکنم که الان اصلا وقت ناامیدی نیست و قسمت اعظم زمان باقی مونده.الان اگه تسلط تون کامل نیست انتظار هم نمیره که تسلطتون کامل باشه.مقداری هم اگه تنبلی و کم کاری بوده به شرطی که از این به بعد خوب تلاش کنین قابل جبرانه.


الان با انرژی و انگیزه برید سراغ درسهاتون

شااااااد و موفق باشین