بخشی از سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر 17 اردیبهشت 1395 در زیر آمده است:

موضوعات جلسه:

  • برنامه‌ی دوران جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 17 اردیبهشت 95+فایل صوتی

  • استراتژی بازگشت

  • حتما حتما فایل های صوتیشو بشنوید اون صحبت های دانش اموزان بهترتر

موضوع اول: برنامه‌ی دوران جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار

بیش از 10 سال است که این روش را اختراع کرده‌ام. نام آن را که ابتدا "جمع‌بندی به روش کاظم قلم‌چی" بود به " جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار " تغییر دادم تا همه از آن استفاده کنند و جامع‌تر شود و سال به سال تعداد کسانی که از این روش استفاده می‌کنند بیشتر شده است. جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار، روشی است متمایز با درس خواندن شما در طول 12 سال. زمانی که این روش را اختراع کردم هنوز موضوع "بازیابی" و کشفیات اخیر در حوزه‌ی آموزش مطرح نشده بود. بازیابی عبارتست از این‌که اول امتحان بدهید و بعد درس بخوانید. امسال توضیح روش جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار با توجه به این که شما تجربه‌ی بازیابی را داشته‌اید برای من ساده‌تر و این روش برای شما نیز ملموس‌تر و اجرای آن ساده‌تر است. اگر مصاحبه‌های نفرات برتر را بررسی کنید متوجه می‌شوید که بازیابی در 10 سال گذشته به اندازه‌ای که الان رایج شده است نبود و برترها از آن استفاده نمی‌کردند. این روش الان برای تمام مقاطع و در تمام طول سال در مدارس سرای دانش اجرا می‌شود. حتی دانش‌آموزان مقطع دبستان هم بعد از تدریس دبیر بازیابی می‌کنند. تمام آن‌چه من به شما یاد می‌دهم برای تمام مقاطع کاربرد دارد و برای مقاطع پایه کارسازتر است.

روش 3 روز یک‌بار و فرق آن با 12 سال تحصیل شما:

12 سال این‌گونه بود که شما اول درس می‌خواندید بعد امتحان می‌دادید ولی در این روش، ابتدا از خودتان امتحان می‌گیرید بعد درس می‌خوانید به این صورت که با رعایت شبیه‌سازی کامل شرایط کنکور ابتدا از کتاب زرد اختصاصی یک آزمون از خودتان می‌گیرید و در 2 و نیم روز درس‌ها را جمع‌بندی و مرور می‌کنید. درست در زمان کنکور (طبق زمان کنکور خودتان)، از سال‌های قدیم به جدید از خودتان آزمون بگیرید. دلیل این روند این است که آخرین آزمونی که می‌دهید کنکور سال گذشته باشید و در روزهای نزدیک به کنکور از بیشترین آمادگی برخوردار باشید.

سپس با استفاده از dvd این کتاب، رتبه و ترازتان را تخمین بزنید. به سه روش می‌توانید این کار را انجام دهید:

روش اول: گزینه‌های تک تک سوال‌ها وارد ‌کنید و درصد و تراز بگیرید.

روش دوم: درصد و تراز تک‌تک دروس را بگیرید.

روش سوم: درصد بگیرید و آن را وارد کنید.

این ابزار به شما بیان می‌کند که اگر در سال های اخیر کنکور داده بودید چنین رتبه‌ای کسب می‌کردید؛ البته شما باید ترازتان را تعدیل کنید چون برخی از سوال‌ها را قبلا دیده‌اید.

دقیقا باید در شرایط کنکور، آزمون را طبق زمان استاندارد و با پوششی که برای کنکور حاضر خواهید شد شبیه‌سازی کنید. از اولیا می‌خواهم حتی صندلی‌ای که برای دانش‌آموز تهیه می‌کنید خیلی خوب نباشد تا اگر فرزندتان در کنکور در شرایط مناسبی نبود بتواند نتیجه بگیرد. زمان شبیه‌سازی دقیقا همین زمان است از ابتدای سال شبیه‌سازی نمی‌کنند.

پیشنهاد من این است که دانش‌آموزان در مدارس یا در آموزشگاه‌های قلم‌چی، جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار را امتحان بدهند. اگر این امکان فراهم نبود، در منزل اجرا کنند ولی حتما اولیا ناظر اجرای این روش باشند حتی به عنوان مراقب در کنار دانش‌آموزان حضور داشته باشند. نقش اولیا در طی ماه‌های اخیر بیش از پیش است. اولیا هم‌چنین در این‌که دانش‌آموزان چه استراتژی‌ای برای این 2 و نیم روز در نظر بگیرند می‌توانند کمک بسیاری کنند.

برای نحوه‌ی مرور دانش‌آموزان در 2 و نیم روز استراتژی‌های زیر وجود دارد:

یک روش این است که برمبنای آزمونی که در آن روز از خودتان گرفته‌اید، روی هر سوالی که درست جواب نداده‌اید تمرکز کنید.

اما پیشنهاد من این است که 2 و نیم روز را به 5تا نیم روز تقسیم کنید و دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی و ریاضی یک عمومی و یک اختصاصی را در هر نصف روز جمع‌بندی کنند و دانش آموزان رشته‌ی انسانی 3 درس را در هر نیم‌روز جمع‌بندی کنند.

توصیه‌ی من این است که 3‌روز یک‌بار را عوض نکنید و حتی کسانی که تراز بالا دارند حداقل آزمون‌های اول را 3 روز یک‌بار شروع کنند و اگر خیلی زمان داشتند آن‌ را 2روز یک‌بار ادامه دهند.

نگرانی من از عملکرد شما دانش آموزان در این است که این روش را اجرا نکنید و به روش سنتی جمع‌بندی کنید به عنوان مثال یک کتاب را تا انتها مرور می‌کنید و بعد در وسط مطالعه یا در انتهای آن کتاب، نگران فراموشی مطالب ابتدایی کتاب و دیگر درس‌ها و کتاب‌هایی باشید که کنار گذاشته‌اید.

مزایای جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار

اولین حسن این روش این است که قبل از رسیدن به کنکور شما با این روش به آمادگی کامل برای کنکور می‌رسید.

حسن دیگر این است که شما با این روش مطالب تعداد بسیار زیادی از کتاب‌هایتان را مرور می‌کنید. بار اول که این آزمون را اجرا می‌کنید مطالب را مرور می‌کنید و این مطالب مانند نقطه‌های بسیار کمرنگی در ذهن شما خواهند بود گویی مطالب بسیار پراکنده در ذهن شما هستند و در دومین اجرا مطالب کمی پررنگ‌تر می‌شود و به مرور زمان، تمام مطالب و نکات مهم و مهم‌ترین بخش‌های هر کتاب را بارها مرور می‌کنید و هر بار مانند این است که کنکور شما 3 روز بعد است و دوباره شما فقط مهم‌ترین‌ها را باید مرور کنید و این که مهم‌ها را درست تشخیص دهید کار شماست و از دوستان و اولیا هم می‌توانید کمک بگیرید.

بهترین روش بازیابی، امتحان دادن است. شما وقتی یک آزمون به این روش از خودتان می‌گیرید، تمام کتاب‌ها را دوره کرده‌اید چون هر سوال که مطرح می‌شود ممکن است دقیقا به یک مبحث مربوط نباشد ولی با تلاش برای حل آن سوال مطالب دیگری که در پیرامون آن سوال وجود دارد در ذهن شما تداعی می‌شود. مهم‌تر این‌که برمبنای یک قانون نانوشته، ترتیب سوال‌ها در دروس به ترتیب مباحث کتاب درسی است و با دیدن سوال‌ها انگار کتاب‌ها را به ترتیب پیشروی می‌کنید. برهمین اساس، ما به شما یک برگه‌ی مشاوره‌ای ارائه خواهیم داد که جای نوع سوال‌های هر بخش از برگه‌ی پاسخ‌نامه را نشان می‌دهد و غالبا جای سوال‌ها هم عوض نمی‌شود.

تاکید من این است که در 2 و نیم روز همه‌ی دروس را بخوانید و در هر درسی مهم‌ترین مطالب را مرور کنید.

برای سوال‌هایی که در آن‌ها مشکل داشته‌اید می‌توانید یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

یک روش این است که کتاب درسی را برای آن بیشتر بخوانید.

روش دوم این است که در مورد آن نوع سوال‌ها تست بیشتری کار کنید.

روش سوم این است که منظومه‌ای پیرامون آن سوال کار کنید. یعنی پیرامون آن سوال هر آن‌چه به آن مربوط است را دوباره مرور کنید.

تبصره: ممکن است برای درس‌های مختلف استراتژی‌های مختلفی به کار ببرید.

پس ابتدا از خودتان در حالی‌که شرایط کنکور را دقیقا شبیه‌سازی کرده‌اید و پوشش مدرسه دارید و زمان را نیز رعایت می‌کنید، آزمون می‌گیرید و بعد درصد و رتبه را با dvd کتاب زرد اختصاصی تخمین می‌زنید و استراتژی خود را برای 2 ونیم روز بعد در نظر می‌گیرید و آن را انجام می‌دهید.

چگونه در ایام امتحانات برای کنکور هم آماده شویم؟

یکی دیگر از سوال‌های دانش‌آموزان در این ایام، این است که در ایام امتحانات چگونه برای کنکور آماده شویم؟

می توانید برای هر امتحان خود، هم مطالب سال دوم و سوم آن را کار کنید و هم تست های آن را پاسخ دهید.

و یا می‌توانید برای هر درسی که امتحان دارید تست های آن را بزنید.

روش سوم این که تست مجموعه ای از کتاب زرد کار کنید. در هر صورت شما که دانش آموز هستید باید بتوانید تلفیق کنید.

این موضوع در برگه‌ی نظرخواهی مطرح شده بود و در نهایت شما دانش‌آموزان باید روش خودتان را پیدا کنید.

دوران انتقالی

دغدغه‌ دیگر دانش‌آموزان این‌که درس‌هایی را که هنوز تمام نکرده‌ایم را چه زمانی قبل از دوران جمع‌بندی، تمام کنیم؟

پاسخ این است که در دوران انتقالی این موارد را طی 3 تا 10 روز جمع‌بندی و مرور کنید. دوره انتقالی قبل از دوران جمع‌بندی است این دوران بین 3 تا یک 10 روز است که در آن می‌توانید یکی دو درسی را که نگران هستید و مشکل دارید کار کنید و یکی دو درس را جبران کنید.

مهم‌ترین منبع دوران جمع‌بندی

همان‌طور که گفتم مهم‌ترین منبع دوران جمع‌بندی، کتاب زرد اختصاصی است. امسال در کتاب زرد اختصاصی براساس داده‌های آماری بدست آمده از اطلاعات دانش‌آموزان سال گذشته که به سوالات کتاب زرد پاسخ داده‌اند، وضعیت دشواری هر سوال را مشخص کرده‌ایم و درصد مراجعه و درصد پاسخ‌گویی هر سوال مشخص شده است و شما می‌توانید این اطلاعات را در کتاب مشاهده کنید و ببینید اگر به سوالی پاسخ ندادید آیا آن سوال ساده بوده یا متوسط یا دشوار.

هم‌چنین در این کتاب سوال‌های دام‌دار مشخص شده‌اند.

آزمون‌های جامع پایانی

فاصله زمانی‌ آزمون‌های جمع‌بندی امسال علی‌رغم سال گذشته 2هفته یک‌بار است. در این آزمون‌ها یک درس از عمومی و یک درس از اختصاصی‌ها را سخت طراحی می‌کنیم تا شما در کنکور با شرایط سوال سخت یا درس سخت غافل‌گیر نشوید و مدیریت این موضوع را تمرین کنید. در اولین آزمون ممکن است نتیجه‌ی شما خوب نباشد ولی ناامید نشوید و در هیچ آزمونی غایب نشوید و ادامه دهید.

.............................................................

اپلیکیشن واقعیت افزوده

امکانی برای اپلیکیشن واقعیت افزوده در نظر گرفته شده است که در سایت کانون نیز در مورد آن توضیج داده شده است و دانش آموزان می‌توانند آن را مشاهده کنند. با گرفتن گوشی در مقابل هر سوال از این کتاب، در حین پاسخ به سوال‌ها، می‌توانید پاسخ صحیح را مشاهده کنید.

در اپلیکیشن بعدی، حل یک تعداد از سوال‌های مهم را نیز که توسط دبیر در 2 دقیقه حل شده است مشاهده خواهید کرد.

.............................................................

موضوع دوم: استراتژی بازگشت

قبل از اجرا این روش شما باید تکنیک زمان‌های نقصانی و ضربدر و منها را به درستی اجرا کرده باشید.

روش ضربدر و منها

در روش ضربدر و منها شما باید در حین پاسخ به سوال‌ها، سوال‌های ساده را از وقت‌گیر تشخیص بدهید و سوال‌ها را طبقه‌بندی کنید:

یک دسته، سوال‌های ساده هستند.

دسته‌ی دیگر، سوال‌های ساده ولی وقت‌گیر هستند که باید با علامت ضربدر مشخص کنید.

دسته‌ی دیگر سوال‌هایی هستند که اصلا قادر به پاسخ نیستید و آن‌ها را با علامت منها مشخص می‌کنید.

یک دسته سوال، تیپ جدید هستند که راه حل این سوال‌ها جرقه‌ای است و نه کوششی و در یک لحظه با یک جرقه در ذهنتان به سادگی می‌توانید آن‌ها را پاسخ دهید.

شما باید در نوبت اول تمام سوال‌ها را دیده باشید و سوال‌های ساده را بار اول پاسخ دهید و سوال‌هایی را که وقت‌گیر ولی ساده هستند با ضربدر مشخص کنید و سوال‌هایی که قادر به پاسخ نیستید با منها مشخص کنید و از آن‌ها رد شوید.

تکنیک زمان‌های نقصانی:

تعداد کسانی که تکنیک زمان‌های نقصانی را اجرا می‌کنند بیشتر از کسانی است که روش ضربدر و منها را اجرا می‌کنند شما به شرطی تکنیک زمان‌های نقصانی را به درستی اجرا کرده‌اید که در نوبت اول همه‌ی سوال‌ها را هم دیده باشید و هم تمام سوال‌های ساده را بار اول حل کرده باشید. از ابتدا و قبل آزمون هم در هر درسی تصمیم بگیرید که کدام نوع سوال‌ها را بار اول کنار خواهید گذاشت مثلا در درس ادبیات بسیاری از دانش‌آموزان سوالات شمارشی را بار اول پاسخ نمی‌دهند.

نکته‌ی زمان‌های نقصانی این است که در این تکنیک، عدد زمان هر درس را رند می‌کنید و زمان‌ها یا یک ربع هستند یا نیم‌ساعت؛ به عنوان مثال در دروس عمومی برای هر درس یک ربع زمان در نظر می‌گیرید و یک ربع زمان ذخیره می‌کنید. استراتژی بازگشت یعنی این که زمانی را که ذخیره کرده اید به بهترین شکل استفاده کنید و آن زمان را صرف کدام یک از درس‌ها و کدام نوع سوال‌ها و مباحث کنید. در این روش شما باید قبلا روش‌های ضربدر و منها و زمان‌های نقصانی را به درستی و کامل اجرا کرده باشید. استراتژی کسی درست یا دیگری نادرست نیست معیار مناسب بودن این روش برای شما این است که شما هر بار این روش را اجرا کنید نتیجه‌ی مطلوبی کسب کنید. شما باید الان دقیقا بدانید در هر درس کدام نوع یا تیپ سوال‌ها را کنار خواهید گذاشت و این تصمیم هم برای هر کسی متفاوت از دیگری است. در واقع شما باید از همین الان استراتژی بازگشت خود را مشخص و آن را در آزمون‌ها بارها و بارها اجرا کنید.

............................................................. 

پاسخ سه پشتیبان ویژه به یک سوال: اگر کسی بگوید که من روش ضربدر و منها را اجرا می‌کنم ولی زمان کم می‌آورم یعنی چه؟

پشتیبان ویژه‌ی اول: اول این‌که این دانش‌آموز فراشناخت بالایی ندارد و دوم این‌که در نتیجه‌ی همین موضوع ذهن شفاف ندارد و گیج است و سوم این‌که حرص و ولع زیادی دارد که تست‌های زیاد را پاسخ بدهد.

باید ابتدا قبل از استفاده از روش ضربدر و منها سعی کند تست‌ها را بشناسد و تست‌خوانی و شناخت آن‌ها را در منزل تمرین کرده باشد و باید قدرت تشخیص تست‌ها را در خودش تقویت کند.

تست‌خوانی

کاظم قلم‌چی: بله چنین دانش‌آموزی باید قدرت تشخیص تست را افزایش بدهد و تست‌خوانی ار در منزل تمرین کند. تست‌خوانی یعنی دانش آموز هر بار تعدادی تست را انتخاب کند و بدون این آن‌ها را حل کند و به مدت 5 تا 15 دقیقه سعی کند آن‌ها را علامت‌گذاری کند و تشخیص بدهد که کدام‌ها آسان هستند و در زمان استاندارد قادر به پاسخ‌گویی به آن‌ها هست و کدام‌ها ساده ولی وقت‌گیر هستند و کدام نوع سوال‌ها جزو سوال‌هایی هستند که قادر به پاسخ‌گویی نیست. این کار مثل یک بازی و تفریح مفید درسی است و دانش‌آموزان می‌توانند روزانه به مدت 5 تا 15 دقیقه آن را تمرین کنند.


کاظم قلم‌چی: شما باید در نوبت اول، همه‌ی سوال‌ها را یک‌بار دیده باشید و همه‌ی سوال‌های ساده را هم پاسخ داده باشید. نباید این گونه باشد که مثلا وقتی 25 سوال برای ادبیات دارید و به سوال 17 رسیدید زمان 15 دقیقه‌ی شما به پایان رسید به سراغ درس بعدی بروید این کار یعنی شما تکنیک زمان‌های نقصانی را اجرا کرده‌اید ولی روش ضربدر و منها را اجرا نکرده اید.

پشتیبان ویژه‌ی دوم: این کار چند حسن دارد اول این‌که دیدن همه‌ی سوال‌ها در بار اول و پاسخ دادن به تمام سوال‌های ساده در بار اول یک آرامش ایجاد می‌کند دوم این‌که بعضی از سوال‌ها جوششی هستند و در بار اول ممکن است به ذهن نرسند اما ناخودآگاه ذهن به آن فکر می‌کند و بار دوم که به آن سوال رجوع می‌کنید می‌توانید آن سوال را حل کنید.

پشتیبان ویژه‌ی سوم (فرزاد دهقانی‌زاده رشته‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی):

من در سومین تماسم به دانش‌آموزان روش‌ آزمون دادن را توضیح می‌دهم (در تماس اول، حضور، در تماس دوم دفتر برنامه‌ریزی و در تماس سوم روش آزمون دادن را توضیح می‌دهم). امسال در تماس چهارم از دانش آموزان پیگیر نحوه‌ی اجرای این روش شدم و همه‌ی آن‌ها بدون استثناء آن‌چه من انتظار داشتم را اجرا نکرده بودند. همه‌ی دانش آموزان بخصوص کسانی که تراز بالا دارند تمایل دارند تمام سوال‌ها را پاسخ دهند یا بعد از امتحان می‌گویند سوال‌ها را بلد بودم و بی‌دقتی کردم یا زمان کم آوردم. برخی از دانش‌آموزان این اشتباه را می‌کنند که سوال را کامل حل می‌کنند و بعد یا جواب در گزینه‌ها نیست یا به پاسخ نمی‌رسند و دوباره با یک روش دیگر حل می‌کنند و وقتی برای سوالی که باید زیر 1 دقیقه پاسخ می‌دادند 2 دقیقه زمان صرف کردند، تازه علامت ضربدر می‌زنند که بعدا آن را باز هم حل کنند.

من به دانش‌آموزان می‌گویم به محض خواندن سوال باید آن‌ها را به سه دسته طبقه‌بندی کرد. اول سوال‌هایی را که سریعا در زمان استاندارد می‌توانید حل کنید را مشخص و حل کنید. سوال‌هایی که می‌توانید پاسخ بگویید ولی وقت‌گیر هستند را علامت ضربدر بزنید. سوال‌های سبک جدید که فکر می‌کنید یک قسمت سوال کم است علامت ضربدر برنید و بدون این‌که درگیر حل شوید از آن‌ها بگذرید.

قبل آزمون در منزل بعد از این‌که تست زمان‌دار زدید تمرین تست‌خوانی کنید به این صورت که فقط صورت سوال‌ها را بخوانید و علامت بزنید که اگر در آزمون این سوال مطرح شد رویکرد شما چگونه خواهد بود.

............................................................. 

استراتژی بازگشت و برنامه‌ی ایام امتحانات مدرسه چند نفر از دانش‌آموزان


علیرضا صدری رشته‌ی تجربی با میانگین تراز 6800: بازیابی در ایام امتحانات

از تراز 5900 آغاز کردم و به 6800 رسیدم و صحبت‌های شما را در سایت می‌خوانم و از آن‌جا با این روش‌ها و روش استراتژی بازگشت آشنا هستم.

برای ایام امتحانات:

در مرحله‌ی اول از خودم امتحان می‌گیرم.

 به این صورت که دو روز قبل از شروع کردن برای امتحان ابتدا از خودم امتحان می‌گیرم و یک نمونه سوال را حل می‌کنم. اگر تعداد غلط‌هایم زیاد بود بررسی می‌کنم مشکلم کجاست مثلا در بیشتر مباحثی که حفظی هستند باید بیشتر مرور ‌کنم و گاه می‌بینم مباحث مفهومی را کامل یاد نگرفته‌ام و باید آن‌ها را زیاد بخوانم.

اگر باز هم زمان داشتم فردای آن روز درس‌های پایه را برای آن درس مرور می‌کنم.

 در مرحله‌ی سوم اگر باز هم زمان داشتم از همان مبحث تست هم می‌زنم. من

............................................................. 

کوشا جافریان رشته‌ی ریاضی با میانگین تراز8080 : من سه استراتژی بازگشت دارم!

برای ایام امتحانات:

1- تمرکز اصلی‌ام را روی مباحث پیش 2 می‌گذارم و مرور را در مورد مباحث پیش 1 و پایه انجام می‌دهم خصوصا مباحثی که مشکل داشتم یا جای بهتر شدن دارم.

کاظم قلم‌چی: استخدام واژگان بسیار مهم است واژه‌ها باید وزن داشته باشند ایشان گفتند مباحثی که جای بهتر شدن دارند و این مهم است.

2- من بیشتر با تست زدن مرور می‌کنم چون درس‌ها را قبلا خوانده‌ام و کلیت حل مساله را بلد هستم ولی با تست مروری اشکالاتم را شناسایی و رفع می‌کنم. برای امتحان‌های پایان ترم هم همین کار را می‌کنم. هرچند اولویت من با تست است ولی نمونه سوال امتحانی و تشریحی هم کار خواهم کرد.

استراتژی بازگشت

من درس‌ها را اولویت‌بندی می‌کنم که در کدام درس می‌خواهم درصدم را بالا ببرم اولین استراتژی من این است که سراغ درسی برگردم که ضریب بالایی دارد تا بیشترین نتیجه را در ترازم داشته باشد.

دومین استراتژی این است که سوال‌های آن آسان‌تر باشند.

سومین استراتژی این که تعادل بین درصدهایم داشته باشم به عنوان مثال اگر در یک درس درصد من 80 و در درس دیگر 40 باشد، سعی می‌کنم سراغ درسی برگردم که درصدم 40 است و آن را به 80 نزدیک‌تر کنم.

کاظم قلم‌چی: در آزمون‌های کانون تصمیم گرفته‌اید معمولا چه کار کنید یا مدیریت براساس شرایط آزمون انجام می‌دهید؟ آیا معمولا سراغ یک درس مثلا دیفرانسیل یا گسسته می‌رویدو معمولا یک نظم ثابت دارید؟

در کل نظم ثابت دارم ولی برای برخی از آزمون‌ها تغییر می‌کند و سر جلسه‌ی آزمون تصمیم می‌گیرم.

کاظم قلم‌چی: بعضی از دانش‌آموزان برنامه‌ی مشخصی از قبل دارند اما بعضی به اقتضای شرایط آزمون تصمیم می‌گیرند. که من این شیوه که روند ثابتی داشته باشید را بیشتر می‌پسندم.

............................................................. 

حسین زاده با میانگین تراز 6200 تجربی: برنامه‌ریزی برای ایام امتحانات برپایه‌ی تجربه‌ی نیم‌سال اول!

برمبنای تجربه‌ای که از ترم اول داشتم در این جلسه برای ایام امتحاناتم تصمیم گرفته‌ام.

برای آزمون 25 دی زمان بیشتر را برای تست در نظر گرفته بودم و آزمون برایم بیشتر مهم بود یعنی بیشتر تست می‌زدم و کمتر می‌خواندم و روشم را کامل اجرا کردم ولی سر جلسه‌ی آزمون نتیجه نگرفتم چون بقچه‌ای خوانده بودم و درسی که امتحان مدرسه داشتم چون زیاد تست زده بودم، برخلاف همیشه که ضعیف بودم نتیجه خوب گرفتم و برای حتی دروس نقاط قوت نتیجه نگرفتم و در آن‌ها افت کردم. در نتیجه برای ایام امتحانات زمان بیشتر را به امتحان اختصاص می‌دهم ولی برای تست برنامه می‌ریزم که در حین آزمون تست بزنم ولی نه فقط برای یک درس بلکه برای تمام دروس مانند آزمون‌های عادی کانون.

کار دیگری که کرده بودم این بود که برای امتحان‌های جمع‌بندی نیم‌سال اول، برخی از مباحث را مشخص کرده بودم که کار کنم و همه‌ی تست‌هایش را هم زدم ولی این‌بار می‌خواهم از هر مبحث سوال‌ها را مشخص کنم و از همه‌ی مباحث کار کنم و از هر مبحثی سوال‌ها را انتخاب کنم و هیچ مبحثی را کنار نگذارم.

............................................................. 

فرزاد دهقانی‌زاده رشته‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی (پشتیبان ویژه): مرور، تست تکمیلی و سوال تشریحی سه گام تا آمادگی برای امتحانات پایان ترم

برای امتحانات مدرسه:

خواندن برای هر امتحان در ایام امتحانات را به سه قسمت تقسیم می‌کردم:

مرور اولیه برای مباحث پایه و پیش1.

تست تکمیلی

تشریحی

به عنوان مثال فرض کنیم امتحان فیزیک دارم که نهایی است یعنی در کنکور هم تاثیر مثبت دارد و برای آن 4 روز زمان دارم. زمان را تقسیم می‌کنم که هر 3 را اجرا کنم. 2 روز برای مرور در نظر می‌گیرم، 1 روز برای تست و 1 روز هم برای تشریحی و اگر این امتحان نهایی نباشد و در کنکور تاثیر مثبت نداشته باشد، مرحله‌ی تشریحی را حذف می‌کنم.

در مرور فقط مباحث پایه و پیش 1 را مرور می‌کنم.

در مورد تست زدم هم تست‌های تکمیلی استفاده می‌کنم مثلا ممکن است در آزمون‌های اخیر در مورد مباحثی به بودجه‌بندی آزمون نرسیده باشم و بخشی از آن تست‌ها را الان کار می‌کنم و تمام می‌کنم و روز آخر تشریحی خواندن براساس مثال‌های کتاب درسی و نمونه سوال‌های سال‌های قبل به حل سوال‌های امتحانی می‌پردازم.

دوره انتقالی و جمع‌بندی

من معتقدم در این زمینه، کار را از پایان آغاز کنید. زمانی را که تا کنکور دارید در نظر بگیرید. از آخر یک هفته برای تورق سریع بگذارید قبل تر از آن دوران جمع‌بندی است و قبل‌تر از آن هم دوره انتقالی و قبل از آن امتحانات مدرسه. زمان بعد از امتحانات مدرسه تا انتها را باید در نظر گرفت و زمان تورق سریع را کم کرد و زمان چند روزه برای دوران انتقالی لحاظ کرد و باقی دوران جمع‌بندی.

 از نظر من، دوره‌ی انتقالی از لحاظ کمی نیست بلکه این است که چقدر و چه مطالبی را باید در آن ایام بخوانیم. به نظر من در این دوره دانش‌آموزان باید کتاب‌های منبع خودشان را تمام کنند به عنوان مثال اگر مبحثی 200 تست داشته و دانش‌آموزی قبلا 150 تست آن را زده‌ و 50 تست باقی مانده می‌تواند در دوره‌ی انتقالی این 50 تست را کار کند. در نتیجه، معتدم تست‌ها را در دوره‌ی انتقالی تکمیل کنید و یادگیری ناقص را به کامل تبدیل کنید.

در دوران جمع‌بندی هم بنظرم بهتر است ابتدا با روش 3روز یک‌بار شروع کرد و اگر تسلط بالا بود آزمون‌های بعدی را 2 روز یک‌بار جمع‌بندی کرد.

............................................................. 

برداشت دانش‌آموزان از این جلسه:

من تکنیک زمان‌های نقصانی را اجرا می‌کردم ولی استراتژی مشخصی نداشتم و این جلسه تصمیم گرفتم استراتژی خودم را مشخص کنم.

مادر یکی از دانش‌آموزان: تصمیم دارم برای دوران جمع‌بندی صندلی و شرایط لازم را برای این‌که فرزندم در منزل این روش را اجرا کند فراهم کنم و او هم با لباس فرم مدرسه در منزل کنکور را شبیه‌سازی کند.

پدر یکی از دانش‌آموزان: در این جلسه به تکنیک‌های ضربدر و منها و زمان‌های نقصانی و استراتژی بازگشت اشاره شد که در زمان کوتاهی با زمان‌های نقصانی باید دانش آموزان به سوالات پاسخ دهند در حین آن ضربدر و منها را اجرا کنند و در استراتژی بازگشت اولویت به نظرم با سوال‌هایی است که دانش آموزان آن‌ها را با علامت ضربدر مشخص کرده‌اند چون مطمئن هستند که می‌توانند به پاسخ صحیح برسند.

سال قبل نرسیدم روش 3 روز یک‌بار را اجرا کنم و بقچه‌ای فقط 2 درس را خواندم امسال این روش را کامل اجرا می‌کنم و استراتژی بازگشت خواهم داشت.

مهمترین نکته‌ای که از این جلسه برداشت کردم این بود که به استراتژی خودم در زمان‌های نقصانی اعتماد داشته باشم و روش 3 روز یک‌بار را با کتاب زرد با قدرت اجرا کنم.

یادگیری‌ام بیشتر با تست است و روش 3 روز یک‌بار را اجرا خواهم کردم و به استراتژی خودم هم رسیده ام.

دوره‌ی انتقالی که در این جلسه مطرح شد توجهم را خیلی جلب کرد من بررسی کردم و می‌دانم 6 روز برای دوران انتقالی زمان دارم و تصمیم گرفتم تاریخ و جغرافی بخوانم.

مادر یکی از دانش آموزان: من در مورد روش 3 روز یک‌بار نمی‌دانستم و امروز متوجه شدم. زمان آن از کی آغاز می‌شود؟

کاظم قلم‌چی: بعد از امتحانات مدرسه این روش آغاز می‌شود و در جلسه‌ی بعدی و هم‌چنین در سایت زمان‌های پیشنهادی برای اجرای این روش را اعلام خواهیم کرد.

پدر یکی از دانش آموزان: همین الان به مسئولان مدرسه پیامک زدم و گفتم ما به یک صندلی برای شبیه‌سازی در دوران جمع‌بندی نیاز داریم.

در این جلسه ذهنم تا 25 تیر واضح شد و مسیر برایم مشخص شد.

مهمترین برداشت من این بود که تصمیم گرفتم برای دوران امتحانات و دوران انتقالی چه کار کنم.

با روش 3 روز یک‌بار به صورت تدریجی به بیشترین آمادگی می‌رسیم.

پس از این جلسه، مباحثی که در این جلسه مطرح شد را مکتوب می‌کنم.

در دوره‌ی انتقالی کارنامه‌ی مبحثی را دوباره دانلود می‌کنم و از آن استفاده می‌کنم.

من روی کتاب خودآموزی در دوران انتقالی و جمع‌بندی تمرکز خواهم کرد.

مادر یکی از دانش‌آموزان: من دیروز با فرزندم برای دوران جمع‌بندی او برنامه ریختیم و با توجه به این‌که او 3 سری کتاب جمع‌بندی داشت تصمیم داشتیم هر روز یک‌بار این روش را اجرا کند که با صحبت‌های شما تصمیم گرفتیم روش 3 روز یک‌بار را اجرا کند.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه
برنامه‌ی دوران جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار ( قسمت اول - 30 دقیقه)
برنامه‌ی دوران جمع‌بندی به روش 3 روز یک‌بار ( قسمت دوم - 28 دقیقه)
منابع دوران جمع بندی و اپلیکیشن واقعیت افزوده کتاب ها (10 دقیقه)
صحبت های پشتیبان های ویژه در باره تکنیک های آزمون (20 دقیقه)
صحبت های دانش آموزان در باره استراتژی بازگشت و امتحانات پایان سال (27 دقیقه)

صحبت های دانش آموزان در باره استراتژی بازگشت و امتحانات پایان سال (27 دقیقه)

صحبت های دانش آموزان در باره استراتژی بازگشت و امتحانات پایان سال (27 دقیقه)