798465645546546

ی مقاله عااااالی از دکتر قاسمی در مورد چرا در آزمونها نتیجه نمیگیرم؟ | آزمونمو خراب کردم چیکار کنم ؟

سلامی به  گرمای تلاشتون برای هدفای خوشگلتون!

“چرا در آزمونها نتیجه نمیگیرم؟ من خیلی تلاش کردم ولی بازم آزمونمو خراب کردم! چرا من نمیتونم تو آزمونها نتیجه دلخواهمو بگیرم آخه؟! “

یکی از رایج ترین سوالاتی که بچه ها بعد آزمونها از ما میپرسن این دسته سوالاته !خب امروز میخوایم در مورد یکی از مهمترین مشکلات کنکوریها صحبت کنیم :

یعنی اینکه چرا من در آزمون ها نتیجه دلخواه رو نمیگیرم ؟

چرا این موضوع رو انتخاب کردم؟

بخاطر اینکه این موضوعی هست که هم اهمیت فوق العاده ای در موفقیت شما داره و هم اینکه خیلی از بچه ها متاسفانه این مشکل رو تا خود جلسه کنکور با خودشون میکشونن و یا یه عده هم که بعد از مدتی نتیجه نگرفتن کم کم دیگه بیخیال آزمون دادن میشن!

اول یه سوال تکراری! اینکه برای چی اصلا میرین آزمون میدین؟!

شما هم از اون دسته سیاه لشکرایی هستین که صرفا بخاطر حرف مشاور! یا اینکه دوستاتون میرن! یا اصرار خانواده میرین آزمون میدین! و صرفا کارتون هم اینه صبح جمعه با کلی  نق نق و بدوبیراه! میرین آزمون میدین و به زور هم کارنامه رو میگیرین! بدون هیچ گونه تحلیل! بدون هیچ گونه نفع و استفاده!

یکی از اصلی ترین اهداف آزمون دادن اینه که شما اشتباه کنین! اشتباهتونو بفهمید! برید دنبال راهکارش و حلش کنید! در کنارش نقاط قوتتونو شناسایی و تقویت کنید!اگر اینکارو نمیکنید بدونید که شما یک انسان بسیار پولدار !  و بخشنده! ای هستید که پول اضافیتونو دارین به موسسات میدین! بدون اینکه هیچ سودی ببرین!

من احساس میکنم بالای ۹۰ درصد بچه ها این مدلی ان! که اصلا مشکلشون بنیادیه! یعنی هنوز هدفشون رو از آزمون دادن نمیدونن !!! بعد انتظارم دارن نتیجه دلخواهشونم بگیرن!

آقا با گریه و زاری چیزی حل نمیشه!

اینو لطفا آویزه گوش مبارکتون کنین! وقتی آزمونی رو خراب میکنید یا نتیجه ی دلخواه رو نمیگیرید! با گریه و زاری! و مقصر کردن این و اون! چیزی حل نمیشه! اینکه بگین من اصلا نمیرم کارناممو بگیرم! و … این نتیجه آزمون خوب یا بد! نتیجه شماست! اوکی ؟! نتیجه آزمون من که نیست؟!

پس اول از همه هر نتیجه ای که گرفتین رو با کمال میل قبول کنین! هر درصد و تراز! اینکه یه عده فکر میکنن با گریه و زاری قراره تراز آزمون بعدیشون بالا بره این خبرا نیست! کسی هنوز با گریه و زاری نه پیشرفتی کرده و نه به هدفش رسیده! اگرم فکر میکنین که با این چیزا قراره پیشرفت کنین من براتون یه پیشنهاد خیلی خوب دارم :  چند بار محکم سرتونو به دیوار بکوبین! شاید تاثیرش بیشتراز گریه باشه! یهو آزمون بعد ۱۰۰۰ تا ترازتون افزایش پیدا میکنه

پس قراره با هم یه کم منطقی و مثل دوتا آدم بالغ و عاقل صحبت کنیم! پس ترازتون نه با خرج کردن بیشتر! نه با گریه! افزایش پیدا نمیکنه! یه راه داره اینکه بفهمید اشتباهاتتون کجاست و اونارو دونه دونه حلش کنید ( تحلیل آزمون )

798746546645645

با خوندن بیشتر حل نمیشه!!

آقای دکتر بخدا من روزی ۱۶ ساعت میخونم ولی بازم نتیجه نمیگیرم!!! اینو از سر مبارکتون بیرون کنین که همه اشکالات شما با افزایش ساعت مطالعه قراره حل بشه! توصیه میکنم اگر مقاله “چگونه ترازمو افزایش بدم؟ ” رو نخوندید بعد از این مطلب حتما بخونید

خب اول اون دسته دانش آموزانی که به خودشون زحمت تلاش کردن رو نمیدن و با یه  برنامه نصفه نیمه میرن سر جلسه که هیچی اینا تکلیفشون روشنه! اینا دیگه اگر از نتیجه نگرفتن ناله میکنن بنظرم بیشتر دارن خودشونو مسخره میکنن! والا

و اما اونایی که تلاش میکنن ولی نتیجه دلخواهشونو نمیگیرن ؛من این داوطلبین رو به دو دسته تقسیم میکنم :

دسته اول :

کسانی هستند که تو خونه هم نتیجه لازم رو نمیگیرن! این دسته باید از لحظه صفر شروع مطالعه ، تست زنی ، خلاصه نویسی ، مرور ، منابعی که استفاده میکنه و … + مسائل حاشیه ای مثل خواب و تغذیه و … رو بصورت خیلی دقیق بررسی کنن تا بدونن که مشکل از کجاست! باید مشکلشون رو تو نحوه مطالعه و میزان ساعت مطالعه و نحوه تست زنی جستجو کنن . یعنی اول خود بحث مطالعه رو انالیز کنن که مطالعشون تا چه حد مفیده،میزان ساعت مطالعشون کافیه واسه انتظاری که دارن یا نه، مطالعشون با تمرکزه یا نه ، محیط فیزیکی و جو روانی واسه مطالعشون خوبه یا نه ، مطالعشون مفهمومیه یا نه ، اگه احساس میکنید مطالعتون خوبه و به اندازه کافی بر موضوع تسلط دارید میرید سراغ بحث بعدی یعنی تست زنی . خب میاین خود بحث تست زنی رو انالیز میکنین . اینکه سرعتتون تو تست زنی خوبه یا نه ، میزان دقتتون بالاست یا نه ، مدیریت زمان دارید سر تست ها یا نه و کلا مباحث مربوط به تست زنی
بهترین روش فهمیدن این موضوع هم انالیز مجموعه تستی که میزنیده . یعنی شما یه مجموعه تست ۱۰۰ تا سوالی میزنید . انتظارتون از این میزان مطالعه ۸۰ درصده ولی بیشتر از ۴۰ درصد سوالات رو نتونستین جواب بدین . میاین این ۴۰ درصد نزده رو بررسی میکنین که برای چی بوده ؟ عدم تسلط ، وقت کم اوردید ، عدم دقت یا …

و بعد مسائل حاشیه ای مثل خواب و تغذیه هم باید کامل بررسی بشه .

مثال : کسی که ریاضیاتش در حد ضعیفه! ولی داره تست های یه کتاب قوی مثل خیلی سبز رو میزنه! قاعدتا نباید انتظار داشته باشه که نتیجه خوبی تو آزمونهام بگیره! یا کسی که از پایه یادگیریش مشکل داره تست هم خوب نمیزنه تو خونه بعد انتظارم داره سر آزمون معجزه بشه و نتیجه بگیره!

پس اگر از دسته اول هستید از صفر تا صد کاراتون تو خونه رو اول باید مورد ارزیابی قرار بدین

معمولا برای بچه های تراز زیر ۵ هزار کانون قلم چی من حداقل بالای ۱۰ تا اشکال اساسی ازشون میگیرم از مطالعه تا تست ، خلاصه نویسی و مرور … تا بحثای حاشیه ای .

من یه اصل شبیه سازی برای موفقیت در کنکور براتون میگم که اگر عملیش کنید موفقیتتون تضمینیه :

کسی میتونه تو کنکور موفق بشه که بتونه شرایط آزمون مانند رو تو خونه شبیه سازی کنه! و شرایط کنکور رو سر جلسه آزمون هاش!

8799786455465464

پس تمام تلاشتونو بکنین تو خونه شبیه آزمونها رفتار کنین خودتون رو تو شرایط آزمون مانند قرار بدید مخصوصا روز قبل از آزمون .

دسته دوم :

کسانی هستن که تو خونه خیلی خوب نتیجه میگیرن و راضی ان ولی سر جلسه آزمون نه!

خب اول اینکه ببینید آزمونی که میدین از یه موسسه معتبری باشه ( مثل قلم چی، گزینه دو ، سنجش و گاج و ..)

دوم اینکه باید بررسی کنید منابع تستی و شرایطی که تو خونه خیلی تفاوت نداشته باشه با آزمون!

من دانش آموزی داشتم میگفت آقای دکتر من تو خونه زیست رو ۹۰ میزنم! بعد سر جلسه آزمون ۳ درصد زده بود! من خودم اول شک کردم که مثلا یه مشکل اساسی سر جلسه داشته باشه مثلا استرس یا گزینه ها رو اشتباه وارد کرده و …قبلش ازش پرسیدم که منبعی که تو خونه استفاده میکنی چه منبعیه؟!

گفت کتاب فلان! چاپ سال ۸۹ ! گفتم بــَــه! و جالب اینکه خیلی از سوالاتی هم که زده بود مربوط به تست های سراسری ۱۰ سال اخیر بوده !!! بعد ایشون انتظار داشتن سر جلسه آزمون قلمچی با اون سوالای زیست! همون نتیجه  تو خونه رو تکرار کنن!یا مثلا دانش آموزی که برای هر تست فیزیک تو خونه حدود ۷ دقیقه وقت میذاره بعد میره سر جلسه آزمون ۲۰ سوال میذارن جلوش میگن ۲۰ دقیقه وقت داری و تو خونه ۲ ساعت میشینه حثلا ۲۰ تا تست میزنه ۱۸ تاش درست! میشه ۹۰ درصد!!! بعد سر جلسه آزمون تو اون ۲۰ دقیقه با توجه به اینکه هر تستی حدود ۷ دقیقه زمان نیاز داره ۳ تا تست میزنه  میشه ۱۵ درصد!!!

پس اون اصل شبیه سازی رو اصلا فراموش نکنین!

از موضوعات خیلی مهم قبل از آزمون هم مرور روز قبل از آزمونه که خیلیا متاسفانه انجام نمیدن!!! دانش آموز در طول هفته عالی درس خونده! عالی تست زده ولی بدون مرور میره سر جلسه! با دانش اموزی که هیچی نخونده مثل همه!!!بعد از همه اینها که بررسی کردین بازهم میبینین نه انگار مشکل مربوط به خود جلسه آزمونه!حالا وقت اینکه کل چیزایی که روی خود آزمون تاثیر دارن رو بررسی کنیم

یکی از مهمترین مسائل حاشیه ای هست که تاثیر مستقیمی روی نتیجه آزمون میذاره مثل خواب شب قبل از آزمون و صبحونه صبح آزمون و … اینهمه من اصرار میکنم بازم یه عده انگار نه انگار!!!

در مورد سر جلسه هم اینکه بفهمین اصلی ترین اشکالاتتون کجاست بهترین راهش همون تحلیل آزمونه! منظورم از تحلیل آزمون این نیست که دوباره تک تک سوالات رو بردارید و حل کنید!!! و نکتشو یاد داشت کنید!!! با توجه به زمان محدود سال کنکور اینکار امکان پذیر نیست

شما تو تحلیل آزمون  قراره عللی که باعث شده تو درسی این درصد رو بیارید رو باید بفهمید! یعنی اگر شیمی ۲۰ تا سوال ۱۰ تا درست ۵ تا غلط ۵ تا نزده این ۱۰ تا غلط و نزده بخاطر چی بوده؟!

خیلیاش برمیگرده به تسلط پائین ، تست کم ، یادگیری ناقص و … یه سریاشم مربوط به سر جلسه هست مثل بی دقتی، کم بود زمان سر جلسه ، و …

واقعا نمیدونم چی بگم یه سریا هستن یه سری مشکل رو همون آزمون اول اول دارن! همین اشکالات رو هی تکرار میکنن هی تکرار میکنن تا خود جلسه کنکور ! این جمله رو هیچ وقت فراموش نکنین

چرا در آزمونها نتیجه نمیگیرم؟

میخوام بازهم در مورد اهمیت این مطلب بگم واستون . من خودم شخصا وقتی سر ازمونی یه اشتباهی رو میکردم نه تنها ناراحت نمیشدم بلکه خوشحال بودم که این مشکل رو سر یه آزمون آزمایشی مرتکب شدم پس نباید اون رو تو کنکور تکرار کنم . بچه ها شما پول میدید وقت میذارید میرید آزمون میدید که اشتباه کنید ، که اشکالاتتون رو پیدا کنید ، که پیشرفت کنید و در نهایت اینکه آزمون اصلی کنکورتون بدون اشتباه ترین آزمون عمرتون باشه .

پس همیشه یادتون باشه شما سر ازمون حق دارید اشتباه کنید ولی عبرت بگیرید و تا خود کنکور تمام مشکلات و اشتباهاهتتون رو رفع کنید . نگین اینکه شب قبل زود بخوابم مهم نیست یا وقتی نصفه سوال رو خوندین برید سراغ جوابها اشکالی نداره اینها همش میشه عادت و نمیتونین یهو اینها رو ترک کنید . پس مشکل خودتون رو شناسایی کنید و به مرور اون رو برطرف کنید

پس قرارمون چی شد؟

بجای گریه و زاری!  و نا امیدی! به تمام قوا بعد از هر آزمون به سراغ تحلیل آزمون و تمام کارهایی که این دو یا سه هفته انجام دادیم میریم! شما اشکالاتتون رو برطرف کنین بعد ببینید چطور ترازتون خود به خود بالا میره!

#دکتر قاسمی