فوت و فن تست زدن شیمی در کمترین زمان
محسن یزدان پناه
تعریف علم شیمی در سه کلمه: علمی گسترده – کاربردی و ترکیبی
این علم ترکیبی است زیرا : در ترکیب با سایر علوم از جمله ریاضی – فیزیک – زیست – زمین شناسی و … میباشد
این علم گسترده است زیرا : مفاهیم بی شماری را مورد تحلیل و برسسی کیفی و کمی قرار داده است
این علم کاربردی است زیرا : معمولا با علم شیمی در زندگی روزمره سر و کار زیادی داریم
از مجموعه ی گسترده ی شیمی قرار است ما یک زیر مجموعه ی بسیار خلاصه ای را در محدوده کنکور مطالعه کنیم بنام شیمی کنکور .
شیمی کنکور حاوی مطالب شیمی سال دوم – سوم و پیش دانشگاهی است و دارای دو مشکل عمده است که این دو مشکل عمده به علت موقعیت قرارگیری سوالات شیمی در دفترچه ی آزمون است
سوالات شیمی آخرین دسته از سوالات کنکور است که با آن مواجه خواهید شد پس شما هنگام شروع به حل سوالات شیمی کنکور دو مشکل خواهید داشت
1- مشکل زمان : ممکن است شما به هنگام حل مسائل ریاضی و فیزیک زمان زیادی را از دست داده باشید و زمان کافی برای حل سوالات شیمی را نداشته باشید
2- مشکل خستگی : بعد از حل 50 سوال زیست و سوالات ریاضی و فیزیک خستگی روحی و جسمی امری غیر قابل انکار به نظر می رسد
پس برای درس شیمی باید شرایط خاص و فوق العاده ای را اتخاذ کنیم که این شرایط خاص طی 2 مرحله است
مرحله اول : قبل از کنکور : روش مطالعه شیمی
مرحله دوم : حین جلسه کنکور : روش تست زنی شیمی
روش مطالعه شیمی چیست ؟
بهترین روش که شخصا آن را در کشور پایه گذاری کرده و تدریس میکنم روش هم ارزی می باشد
سوالات کنکور شیمی در مجموع به دو مدل مطرح میشوند
1- مسائل
2- سوالات پارامتری و غیر مساله
مسائل : حدود بیست تا سی درصد سوالات کنکور را شامل میشوند . می بایست با تکنیک های حل بدون فرمول و نیز استفاده از بعد سوم شیمی این سوالات را به سوالات مفهومی تبدیل کنیم
سوالات پارامتری و غیر مساله : خود شامل 4 دسته سوال اند
1- مفهوم و ترکیب
2- شکل
3-تله تستی
4-خطی و ساده
باید همه ای این مدل ها را به شکل مدل چهارم یعنی خطی تبدیل کنیم و میبایست آنالیز کنیم مفاهیم را .
برای شروع کار دقت کنیم به نمونه ی این تدریس ها
بند اول نظریه اتمی دالتون : ماده از
ذرات تجزیه ناپذیری به نام اتم ساخته میشود ( این یک مفهوم است ) آنالیز و
تجزیه میکنیم تا به حالت خطی و ساده تبدیل شود
اتم
تجزیه ناپذیر است پس یعنی دالتون معتقد است از اتم کوچک تر نیست . پس یعنی
خبر نداشته که ذرات کوچک تر از اتم هم زیر اتم وجود دارند . پس در نتیجه
خبر نداشته الکترون و پروتون و نوترون داره .
الکترون رو نمیشناخت پس نمیتوانست
برقکافت – انرژی هسته ای – ظرفیت یا والانس – انرژی یونش – الکترونگاتیوی –
تغییر ماهیت ماده – تجزیه – گسستن پیوند را توجیه کند و در هر گزینه ای
این مفاهیم را دیدیم طبق نظریه دالتون غیر قابل توجیه است .
پروتون رو نمیشناخت پس نمیتوانست عدد اتمی را توجیه کند
نوترون رو نمیشناخت پس نمیتوانست ایزوتوپ را توجیه کند .
سراسری تجربی :
1-ترکیب – گسستن پیوند – تجزیه
2- جابه جایی – تغییر در شیوه اتصال – تغییری نمیکند
3- جابه جایی – گسستن پیوند – تغییر ماهیت
4- ترکیب – تغییر در شیوه اتصال – تغییر ماهیت می دهد
بدون صورت سوال ( فقط بدون صورت سوال راجع به دالتونه )
بدون قلم گذاشتن روی کاغذ باید جواب بدی . چون دالتون الکترون رو نمیشناخت پس گزینه ی 1-3-4 ندیده حذفه .
این
یعنی تکنیک سه بعدی که این سوال که همه ی دانش آموزان معترض بودند که خیلی
سخت بوده ما بدون قلم گذاشتن زیر 10 ثانیه حل میکنیم ( حتی بدون صورت سوال
)
حالت تبدیل مسائل به مفهوم
تست های مربوط به جرم اتمی میانگین ایزوتوپ ها :
جرم
اتمی مانگین عددی است بین دو ایزوتوپ ( با هیچ کدام از دو ایزوتوپ برابر
نیست ) و به ایزوتوپی که درصد فرآوانی بیشتر دارد نزدیک تر است .
تست
کلر دارای دو ایزوتوپ است . کلر 35 با درصد فرآونی 75 درصد و کلر37 با درصد فراوانی 25 درصد است . جرم اتمی کدام است .
1-35
2- 36
3-5/35
4-5/36
بین 35 و 37 بنظرت کدوم عدده که خودش 35 نباشه اما به 35 نزدیک تر باشه چون درصد فرآوانی 35 بیشتره . بنظرم 5/35 خیلی تابلوعه
موفق و سربلند باشید
محسن یزدان پناه