گفتگو با وحید خالقی، رتبه ۸۳۲ کنکور سراسری که موفقیت خود را مدیون مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر می‌داند/ روزی ۱۷ ساعت درس خواندم تا زندگی‌ام را عوض کنم

می‌گویند موفق‌ترین افراد لزوما بهترین چیزها را ندارند اما من می‌خواهم بگویم که افراد موفق نه‌تنها بهترین چیزها که خیلی از امکانات اولیه و ابتدایی را هم نداشته‌اند اما آنها یاد گرفته‌اند که شرایط را برای خود به‌گونه‌ای بسازند تا به موفقیت برسند. وحید خالقی یکی از همین افراد است. دانش‌آموزی که خواست به موفقیت برسد و همین هم شد. کسی که در هیاهوی کلاس‌های پر زرق و برق کنکور، بی‌صدا درس خواند تا به قول خودش زندگی‌اش را عوض کند.

گفتگو با وحید خالقی، رتبه ۸۳۲ کنکور سراسری که موفقیت خود را مدیون مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر می‌داند/ روزی ۱۷ ساعت درس خواندم تا زندگی‌ام را عوض کنم

می‌گویند موفق‌ترین افراد لزوما بهترین چیزها را ندارند اما من می‌خواهم بگویم که افراد موفق نه‌تنها بهترین چیزها که خیلی از امکانات اولیه و ابتدایی را هم نداشته‌اند اما آنها یاد گرفته‌اند که شرایط را برای خود به‌گونه‌ای بسازند تا به موفقیت برسند. وحید خالقی یکی از همین افراد است. دانش‌آموزی که خواست به موفقیت برسد و همین هم شد. کسی که در هیاهوی کلاس‌های پر زرق و برق کنکور، بی‌صدا درس خواند تا به قول خودش زندگی‌اش را عوض کند.

 

 

 

وجود توجه ویژه خیرین به امر مدرسه‌سازی در دو دهه اخیر، هنوز هم هستند دانش‌آموزانی که برای مدرسه ‌رفتن باید مسافت زیادی طی کنند، از رودخانه عبور کنند و یا حتی از خانواده‌شان دور بمانند. این دانش‌آموزان می‌دانند که تنها با درس خواندن می‌توانند به آنچه که می‌خواهند برسند و در جامعه جزو افراد موفق محسوب شوند. در چنین شرایطی فعالیت مجتمع‌های دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر، فرصت مغتنمی را ایجاد کرده است تا دانش‌آموزان سخت کوش مناطق دورافتاده از امکانات آموزشی و خوابگاهی بهره‌مند شوند.

وحید خالقی، دانش‌آموز روستای فرخی از توابع شهرستان قائن در استان خراسان‌جنوبی است که موفق شد در کنکور سراسری امسال رتبه ۸۳۲ را کسب کند، همان کسی که به گفته خودش نزدیک بود ترک‌تحصیل کند و حالا موفقیت خود را مدیون مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر می‌داند. وحید خالقی که در رشته علوم تربیتی تحصیل می کند دوست دارد تا روزی در جایگاه معلمی به دانش‌آموزان خدمت‌رسانی کند.

با پیگیری‌های بسیار توانستم وارد مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر شوم

وی دراین باره گفت: سال دوم دبیرستان بودم و باید انتخاب رشته می کردم. علاقه من به رشته علوم‌انسانی بیش از رشته‌های دیگر بود اما هرچه جستجو کردم مدرسه و خوابگاه پیدا نکردم. همین شد که به ناچار و برخلاف میل و خواسته ام تغییر رشته دادم و در رشته برق ثبت‌نام کردم. برایم بسیار سخت بود که تنها به دلیل نبود مدرسه از علاقه‌ام بگذرم. تا اینکه بعد از چند روز یک مدرسه معرفی شد که رشته علوم‌انسانی داشت اما آن هم خوابگاه نداشت و بنابراین آنجا هم نمی‌توانستم بروم. از همه جا ناامید شده بودم تا اینکه به کمک آقای اکبری، رییس شعبه هلال‌احمر شهرستان قائن و پس از پیگیری‌های بسیار توانستم وارد مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر شهرستان قائن شوم. از آنجا بود که دوباره به علاقه‌ام برگشتم و توانستم در رشته علوم‌انسانی درس بخوانم.

خالقی با اشاره به اینکه برای تحصیل در مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر قول داده بود که بیشتر درس بخواند، افزود: آقای اکبری از من قول گرفت تا حالا که می‌توانم در مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر باشم، بیشتر درس بخوانم و انتظارها را برآورده کنم. سال اول دبیرستان معدلم ۱۶ بود اما آنقدر درس خواندم و تلاش کردم تا بعد از یک سال حضور در مجتمع دانش‌آموزی معدلم ۱۸ و نیم شد و دیپلم را هم با معدل ۱۷ و هفتاد صدم گرفتم. به مرحله پیش‌دانشگاهی که رسیدم بیشتر و جدی‌تر درس خواندم تا جاییکه بعد از عید نوروز روزی ۱۷ ساعت درس می‌خواندم، می‌خواستم به جایی برسم که بتوانم زندگی‌ام را عوض کنم و شرایط را به بهترین شکل تغییر دهم. خوشحالم که امروز زحمات چند ساله‌ام نتیجه داده است.

همین که در نهایت معلم می شوم، دوست داشتنی و دلپذیر است

این عضو هلال‌احمری ادامه داد: علاقه اصلی‌ام به دبیری رشته الهیات بود اما هم اکنون دانشجوی رشته علوم‌تربیتی گرایش آموزی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان هستم. همین که در نهایت معلم می شوم، دوست داشتنی و دلپذیر است و خدا را شکر می‌کنم. به نظر من هر فرد باید راهی را انتخاب کند که بتواند بیشترین خدمات را به جامعه خود بدهد و مفید باشد، من هم از ابتدا دوست داشتم معلم شوم و به بچه‌ها خدمت کنم و برای رسیدن به این هدف تلاش کردم.

وی گفت: من اهل روستای فرخی از توابع شهرستان قائن استان خراسان‌جنوبی هستم. روستای ما تا شهرستان قائن حدود یک ساعت و تا شهرستان بیرجند، یعنی مرکز استان خراسان جنوبی دو ساعت فاصله دارد، درواقع روستای ما جزو روستاهای دورافتاده محسوب می‌شود و همین هم موجب شده تا از امکانات آموزشی کمتری برخوردار باشیم اما بیشتر دانش‌آموزان ما برای ادامه تحصیل مصمم بودند و این بسیار باارزش است.

چندین بار تصمیم گرفتم که ترک تحصیل کنم

خالقی افزود: البته بسیاری از هم سن و سال‌های من در روستا درس را رها کردند و مشغول کار شدند. حتی خود من هم چندین بار تصمیم گرفتم که ترک تحصیل کنم چراکه درس خواندن برای ما حال وهوای متفاوتی داشت و با سختی‌های زیادی همراه بود. تصمیم گرفته بودم کار کنم و بعد از چند سال سربازی بروم و دوباره مشغول کار شوم اما خوشبختانه مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر مسیر زندگی‌ام را عوض کرد. شاید اگر امکاناتی از این دست بیشتر و در دسترس‌تر بود این امکان فراهم می‌شد تا همه بچه‌ها در استان‌های محروم و نقاط دورافتاده وارد دانشگاه شوند و ادامه تحصیل دهند.

این عضو مجتمع دانش‌آموزی با بیان اینکه پدرش دامدار بوده است، تصریح کرد: به لحاظ مالی هیچگاه در شرایط مناسبی نبوده‌ایم، پدرم قبلا دامدار بود و حالا کارگری می‌کند. دیدن این وضیت مرا به فکر انداخت تا جاییکه  طوری درس بخوانم که امنیت شغلی داشته باشم و بتوانم زندگی خوبی برای خودم بسازم. همین به من انگیزه داد تا دوری از خانواده را تحمل کنم و به آینده‌ای روشن بیاندیشم. سه برادر و یک خواهر دارم. برادر بزرگترم هم در مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر درس خواند و فوق دیپلم حقوق است. برادر کوچکم نیز با دیدن موفقیت من تصمیم گرفته تا خوب درس بخواند و وارد مجتمع دانش‌آموزی شود. خواهرم نیز ششم دبستان و برادر دیگرم چهار ساله است.

به ادامه تحصیل در مقطع دکتری فکر می‌کنم

وی ادامه داد: برای ساختن زندگی و تغییر شرایط زندگی‌ام آنقدر انگیزه داشتم که در زمان دانش‌آموزی، تابستان‌ها به مشهد می‌رفتم و در رستوران‌ها کارگری می کردم تا در طول این سه ماه مقداری پول پس‌انداز کنم و بتوانم سال بعد به مدرسه بروم. تااینکه در سال‌های پایانی تحصیل خوابگاه هلال‌احمر به من پناه داد که لطف این عزیزان را هیچگاه فراموش نمی‌کنم. اما همه این سختی‌ها امروز به خاطرات شیرینی تبدیل شده است که مرا برای ادامه راه قوی‌تر می‌کند. تا جاییکه به ادامه تحصیل در مقطع دکتری فکر می‌کنم و می‌دانم با نیروی جوانی که دارم این چیز عجیب و دست‌نیافتنی نیست و اگر تلاش کنم حتما به خواسته‌ام می‌رسم.

خالقی با تاکید براینکه وجود مجتمع‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر در نقاط دورافتاده امری ضروری و مهم است، گفت: در شرایطی که بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند اگر بچه ها درس را رها کنند بیش از پیش در معرض این ناهنجاری‌ها قرار می‌گیرند که در نهایت این آسیب به کل جامعه برمی گردد. درحالی که اگر حمایت و پشتوانه آموزشی در دسترس همه باشد، بچه‌ها سرگرم درس و زندگی می‌شوند. شنیدن این چیزها برای بچه‌هایی که در تهران و شهرهای بزرگ زندگی می کنند غیرقابل درک است اما ما با این چیزها بزرگ شده‌ایم. ‌

فعالیت‌های سازمان جوانان به ما انگیزه و انرژی زیادی

این جوان هلال‌احمری با بیان اینکه از ۴ سال پیش به عضویت سازمان جوانان هلال احمر درآمده است، خاطرنشان کرد: در طول این مدت دوره‌های امداد و کمک‌های اولیه را پشت سر گذاشته‌ام و با برنامه‌های سازمان جوانان آشنا شده‌ام. باتوجه به اینکه جمعیت جوان در کشور ما زیاد است فعالیت‌های سازمان جوانان به ما انگیزه و انرژی زیادی می‌دهد و خود من با دیدن تلاش این زحمت‌کشان امیدوار شدم که اگر در یک روستای محروم و دورافتاده زندگی می‌کنم، اما هستند کسانی که برای ما برنامه دارند و ما را فراموش نکرده اند.

وی در پایان گفت: ای کاش روزی برسد که هیچ دانش‌آموزی به دلیل هیچ مشکلی از درس و ادامه تحصیل دور نماند. در اینجا لازم است از همه کسانی که برای من و امثال من تلاش می‌کنند نیز قدردانی ‌کنم. امیدوارم خداوند به همه این عزیزان توفیق خدمت‌رسانی بیشتر عطا کند. تا نتیجه همه این زحمات به بار بنشیند و کشور عزیزمان ایران روز به روز پیشرفت کند.

 

گفتگو از سارا میرسلطانی

منبع: نشریه ماه نو